czwartek, 26 sierpnia 2010

Zagadka 953

Trzeba do tego tysiąca dobić jakoś... zagadka z tekstem i pomnikowa.

Proszę WYELIMINOWAĆ jedno spośród czterech nazwisk w każdym rzędzie i uzasadnić (może trochę innymi argumentami niż "bo jest jedyną kobietą w towarzystwie" lub "bo zatruł się blinami a reszta zmarła na koklusz").

1.Alfred Jesion - Gustaw Zemła - Ludwika Nitschowa - Alfons Karny

2.Zofia Wolska - Stanisław Sikora - Alfons Karny - Michał Kamieński

3.Stanisław Ostrowski - Tadeusz Łodziana - Alfons Karny - Olga Niewska

4. Wacław Szymanowski - Gustaw Zemła - Stanisław Jackowski - Aleksander Żurakowski

oraz zagadka punktowana specjalnie

5. Jakikolwiek rzeźbiarz - Jakikolwiek rzeźbiarz - Andrzej Renes - Jakikolwiek rzeźbiarz


Miałkotek rozwaliła cztery zagadki, Nomad jedną, ale za to bardzo twórczo. Dla nich niech będzie piosenka na ten piękny, pogodny poranek.

19 komentarzy:

  1. 1. Ludwika Nitschowa - nie popełniła pomnika Świerczewskiego

    Kolejne punkty są dla mnie zagadką. Będę kombinować, a nuż się uda. Tak to jest, jak ktoś nie wie, a bardzo chce zgadnąć... Tak jak w zagadce 936, do której coś dopisałam.
    W ramach umartwiania nie ruszę punktu 5 zanim nie rozkminię jeszcze co najmniej jednego z powyższych.

    OdpowiedzUsuń
  2. 1 jest Twój.

    W zasadzie w pozostałych punktach chodzi też o to, kto czegoś NIE.

    A w 936 Ci nieco podpowiedziałem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Delikatnie powiedziane :)
    4. Pomniki autorstwa wszystkich oprócz Gustawa Zemły stacjinują w Łazienkach

    OdpowiedzUsuń
  4. Mogę? Mogę?
    Muszę!
    And the winner is... Ta-dammmm! Andrzej R. Jedyny w tym gronie autor pomnika wydającego dźwięki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. 3.Tadeusz Łodziana - zatruł się blinami, reszta zmarła na koklusz.

    OdpowiedzUsuń
  6. Miałkotek - rozwaliłaś 1, 4 i 5.

    Er - no, ten, tego, jeszcze musisz trochę popracować.

    OdpowiedzUsuń
  7. Aha, z Renesem o to mi chodziło właśnie.

    Natomiast argumentacja co do Andrzeja R. może być różna, ale jest to wśród w/w również autor największej ilości pomników w naszym mieście. Niestety.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ojej! Trafiłam! Cieszę się jak dziecko! :)))) Spróbuję resztę, ale jak wrócę z Wolumenu z zakupami na przetwory :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dla pewności dopytuję - chodzi o twórczość i warszawskość, a nie o szczegóły biograficzne. Bo na przykład w 2. wszyscy oprócz Michała Kamieńskiego tworzyli (także) po wojnie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Rozwiązanie 2 i 3 jest tak samo poprowadzone, jak nr 1.

    OdpowiedzUsuń
  11. to ja strzelam w 2: otóż Alfonsowi Karnemu zdaje mi się że nie zepsuli żadnej pracy, czyli to co zostawił w Warszawie, to stoi. Bo tak: Wolska miała i Marchlewskiego i Nowotkę, już ich nie ma. Sikora trzasnął Pomnik Czynu Chłopskiego, który gdzieś tam wywieźli w diabły. Kamieński za to dziabnął Napoleona na pl. Wareckim, dziś Powstańców Wawy i też chłopak zniknął.
    Howgh.

    OdpowiedzUsuń
  12. ad. 3 nieco ryzykownie pojadę: z całej czwórki tylko Tadeusz Łodziana wykonał rzeźbę postaci (pomnik) Józefa Piłsudskiego. Pozostali są autorami portretów (Karny i Niewska rzeźby, Ostrowski moneta obiegowa). Nada się taki strzał?

    OdpowiedzUsuń
  13. Nomad: Podoba mi się Twoje rozumowanie, choć niezupełnie o to mi chodziło. Odpowiedź niech będzie zaliczona.

    Chodziło mi także o to, że Kamieński, Karny i Sikora mają pomniki Paderewskiego a Wolska nie.


    Miałkotek: tu także uznaję odpowiedź, choć chodziło mi o coś innego, ale że związanego z Piłsudskim, to zdecydowanie zaliczam.

    Chodziło mi o to, że Niewska nie ma eksponowanego pomnika Piłsudskiego na zewnątrz, jak pozostali. Ale ok, argumentacja jak najbałdziej.

    OdpowiedzUsuń
  14. A ja tylko dodam od siebie, że przebitki w teledysku z nagrody to Agrykola :)

    OdpowiedzUsuń
  15. ad. 2 Nomada - a monumentalna głowa Karola Świerczewskiego na AWF. Stoi jeszcze?

    OdpowiedzUsuń
  16. Ponoć jest schowana w magazynie. Teraz stoi popiersie "Piusuckiego" dłuta również A. Karnego.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dokładnie, teledysk kręcono z góry, spod Zamku Ujazdowskiego.

    Karny zrobił head swap, bardzo sprytnie.

    OdpowiedzUsuń
  18. head swap, heheheh, sprytne określenie :D
    Świerczewski jest w Warszawie, więc go nie liczyłem :)

    OdpowiedzUsuń