niedziela, 29 sierpnia 2010

zagadka nr 967

ponieważ nastała moda na głęboko erudycyjne zagadki bezzdjęciowe, nie chcę być gorszy.
"wszyscy, to babcia też".
tylko.... o co zapytać? z pomnikologii jestem noga.
od kamienic, ich metryk i właścicieli są tu znawcy po wyższych studiach...
są i eksperci od terenów zielonych i niebieskich.

już wiem. jest coś, co mnie fascynuje - np. jak ta zagadka z plebanii kościoła NMP:
jak poskrobać tynk i wyjdzie gotycki wątek cegły, to zaczynam drżeć z emocji.
gdy zaś okaże się, że gdzieś widać i romańskie ciosy, nogi mi miękną, a oczy zachodzą mgłą...

no, w Warszawie nie ma reliktów romańskich. pod tym względem - kicha.
ale - i tu pytanie - gdzie najbliżej Warszawy znajduje się obiekt o romańskiej proweniencji?

uwaga: nie każde źródło określa pochodzenie tego obiektu w.w. sposób

no i Hrabia_Piotr zgadł!
w nagrodę darmowa wycieczka na miejsce,  w celu organoleptycznego zbadania co zostało.

nagroda pocieszenia należy się również Gdabskiemu, który wyśledził jeszcze bardziej reliktowe relikty. nagrodą tą jest spacer w Łazienkach.

12 komentarzy:

  1. Zalesie Górne, Zajęczy trop 6, kościółek z zachowanym romańskim prezbiterium?

    OdpowiedzUsuń
  2. Znaczy, na Google Maps zajrzałem i podało mi to i Płońsk... A jak się dobrze wczytać, to Guglowi strasznie się pomerdało i informacją o kościółku w Tropiach...

    OdpowiedzUsuń
  3. @ rmikke - aha. :-)
    @ Michel - coś bliżej

    OdpowiedzUsuń
  4. No to może coś w Czersku?

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę, że jednak chodzi o kościół p.w. Zwiastowania Najświętszej Marii Panny w Czerwińsku:
    http://tnij.org/czerwinsk-sztuka-net

    OdpowiedzUsuń
  6. przynam, że jestem trochę zakłopotany, bo istotnie niektóre źródła wskazują na romańskie pochodzenie kościoła zamkowego w Czersku.
    (co muszę jeszcze dokładniej zgłębić u ekspertów ;-) )

    atoli w pytaniu rozchodzi sie mie o obiekt gabarytowy, budowlę istniejącą do dziś w całości (i zawierającą w sobie zrąb przedgotycki), a nie tylko jako relikty archeologiczne (w Czersku po kościele pozostała dziura w ziemi z pozostałościami fundamentów).

    powtórzę, Hrabio, coś bliższego Warszawy niż Czerwińsk :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jeszcze słyszałem o kościele w Błoniu. Ale on też chyba wielokrotnie przebudowywany tak, że z tej "romańszczycny" to niewiele zostało...

    OdpowiedzUsuń
  8. nic nie szkodzi!
    to je ono.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam lizać cegły? Ale mi nie brakuje wapna...

    OdpowiedzUsuń