piątek, 11 marca 2011

1658

Zero zdjęć, cztery proste pytania:

1.Wymień dwa warszawskie pomniki, rozebrane przed 1939 rokiem, w tym jeden z przyczyn innych niż polityczne (z jakich?), podaj ich lokalizację.

2.Który pomnik w Warszawie zaopatrzony jest od wewnątrz w schody? Po co?

3.Który warszawski pomnik przetrwał wojnę, ponieważ został schowany przez Niemców? Gdzie go schowali i dlaczego?

4.Który warszawski pomnik został przeniesiony tuż przed wybuchem II wojny w inne miejsce niż to, które do tej pory zajmował (i co to za odległe od siebie miejsca), dzięki czemu nie uległ zniszczeniu?

Zbiorowych i prawidłowych odpowiedzi udzielili Miałkotek, I am I, MichalJ i Michel. Dla nich -coś na dobranoc.

10 komentarzy:

  1. 3. "Ludu Warszawy, jam tu ! - Jan Kiliński" - napis na murach Muzeum Narodowego, gdzie Niemcy schowali pomnik w odwecie za akcję degermanizacyjną pomnika Kopernika.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. 1. Np. pomnik "Polaków poległych za wierność swemu monarsze" na placu Zielonym (Dąbrowskiego) rozebrany w 1917 (nie napisałeś jak bardzo przed 1939, ale sądzę, że chodzi powiedzmy o XX wiek).
    3. Dodam do Michała wierszyk okupacyjny "Nad straconą kenkartą Kopernik się biedzi, bo astronom zawinił, a szewc za to siedzi"
    4. Np. pomnik Piłsudskiego z AWFu, który trafił do Łazienek nie tylko na czas wojny, ale i komuny.

    OdpowiedzUsuń
  4. 2. Odpowiedź przewidująco podałam przy okazji tej zagadki http://warszawskiezagadki.blogspot.com/2010/07/xzagadka-807.html

    OdpowiedzUsuń
  5. Ad 1. Pomnik Wdzięczności Ameryce (Dunikowskiego) na Krakowskim Przedmieściu, rozebrany z powodu rozpadania się!

    OdpowiedzUsuń
  6. "Architektura to współwędrowiec w ludzkim życiu. Powinna tę wędrówkę wspierać, aby pomóc zrozumieć samo życie w jego wielobarwności, potencjale i wszechstronności."...
    Grrr!Dziękuję, noc z głowy! Będę przewracać się z boku na bok próbując pojąć głębię tego wstępu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piękne, nie? A co do punktu 4, miałem też ma myśli Jurjewicza z Wyścigów.

    OdpowiedzUsuń
  8. twórca współczesny musi polewać swoje dzieło sosem bełkotu, inaczej jego kicz się nie obroni.

    OdpowiedzUsuń
  9. "„Niedotykalna” warstwa architektury, tworząca najgłębiej jej wyraz i komunikat, symbolika i przekaz, istnieje w ramach różnych przeznaczeń funkcjonalnych i jest tak samo trudna do zdefiniowania, zarówno w przypadku stadionu sportowego, jak i kaplicy czy kościoła. Przeznaczenia funkcjonalne projektowanych budynków stanowią preteksty do prób uruchamiania różnych refleksji u potencjalnych odbiorców, odnoszenia się do wartości o różnym ciężarze gatunkowym."

    Ja to nawet się cieszę, że się nie znam. Przynajmniej nie rozumiem...

    OdpowiedzUsuń
  10. Nikt nie rozumie, ale niektórzy udają, że rozumieją. Ja na szczęście nie muszę.

    OdpowiedzUsuń