wtorek, 15 czerwca 2010

Zagadka nr 727.

Kilka prostych pytań:
1. Co to za budynek?
2. Kiedy i jak powstała widoczna na zdjęciu rysa?
3. Kto tu mieszkał w pokoju za firanką?

Lavinka jest proszona o niepodpowiadanie :) H_Piotr.

Podpowiedź I (16 VI, 15:45) Jest to okno na drugim piętrze owego budynku.
Podpowiedź II (16 VI, 21:50) Zagadkowy pan zawodowo pisał.
Podpowiedź III (18 VI, 7:35)
Ad pyt. nr 2. - Dokładnie chodzi mi o to, z którego roku jest część muru i obramienia okna z numerem 1, a z którego część muru i obramienia okna z numerem 2?



Niemal wszystko odgadli Rubeus i Maresuav!

17 komentarzy:

  1. I tak nie pamiętam, moja skleroza jest dość znana , gadaliśmy wszak lata świetlne temu czyli przed weekendem. Tak mi się zresetowała pamięć, że deklaracji do Zusu nie zaniosłam w terminie. Dobrze,że choć zapłacone ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry!
    Zaproszona przez Roztoczańskiego z wielką przyjemnością odwiedziłam Zagadki i będę to robić dalej.
    Chciałabym zapytać, jak dalekie od prawdy jest moje przypuszczenie, że to kościół ss. Wizytek i okno mieszkania ks. Twardowskiego?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam i zapraszam do wspólnej zabawy!

    Nie, to nie tam. Chociaż zagadkowy pan też zawodowo pisał.

    OdpowiedzUsuń
  4. A czy to nie jest przypadkiem widok na okienko mieszkania Żeromskiego w Zamku Królewskim.
    A rysa - to 'granica' fragment oryginalnej ściany, która ostała się po zburzeniu zamku ?

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie tak jest! Z tym, że poproszę jeszcze o podanie dat powstania oryginalnej ściany oraz jej odbudowanej części.

    OdpowiedzUsuń
  6. hmmm... Nowe mury po wojenie gotowe były w 1974 odbudowe zakończono w 1984. Co do powstania ściany 'oryginalnej'... hmm... ok. 1780 ? Przebudowa za króla Stasia ?

    OdpowiedzUsuń
  7. "Nowe" dobrze (stan surowy 1974), ale osiemnastowieczne nie są z czasów Stanisaława Augusta, lecz...

    OdpowiedzUsuń
  8. I jeszcze jedno - która część jest XVIII-wieczna, a które XX-wieczna?

    OdpowiedzUsuń
  9. hmmm... czyli część stara pochodzi z czasów saskich - August III

    Stare - okno i mur pod nim. Bo to ono jest na tych fotografiach przedstawiających ruiny Zamku.
    Nowe - reszta ściany

    OdpowiedzUsuń
  10. PAC! o rany, jakie to było proste ;-))
    ale jakoś się nie wpadło :.0

    OdpowiedzUsuń
  11. Er - ja jak pierwszy raz patrzyłem miałem wrażenie, że to coś z Zamku, Ale dopiero odpowiedź nowej koleżanki, naprowadziła mnie na trop.

    OdpowiedzUsuń
  12. :-)))
    A koleżanka ma w najbliższej rodzinie chodzącą ściągawkę, od wielu lat w zamku pracującą i znającą Zamek na wylot - ale nie pomyślała, żeby się zapytać.
    Kolor muru mnie zmylił.

    OdpowiedzUsuń
  13. Czyli Rubeusie tak numerkami - nr 1. ze zdjęcia to mur z ... wieku, a numer 2 to mur z ... wieku.

    Oraz podaj dokładne lata rozbudowy z czasów saskich, to się da łatwo znaleźć w internecie.

    OdpowiedzUsuń
  14. i numer buta Żeromskiego - też łatwo sprawdzić.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nr 1 - XVIII wiek
    Nr 2 - XX wiek
    Lata przebudowy z czasów saskich: 1740-1747

    OdpowiedzUsuń
  16. Lata przebudowy wyszukałeś znakomicie (tzn. te same, które i ja znalazłem :) ale podział murów na oryginalne i odbudowane - NIE!

    Otóż to własnie kawałek muru i obramienia z numerem 2. jest oryginalny z XVIII wieku. Nie wiem, czy przyglądaliście się dokładnie saskiej elewacji od strony Wisły (http://tnij.org/saska), ale to nie jest okno od strony Wisły (czyli od wschodu). lecz od południa - południowe okno południowego ryzalitu. Innymi słowy - drugie okno od lewej na zdjęciu. Przy żadnym innym oknie nie zgadzałby się kolor tynku albo kształt.

    OdpowiedzUsuń