piątek, 18 lutego 2011

Zagadka 1599

Co-to, gdzie-to? Ew. kto-to i kiedy-to? To takie większe na zdjęciu, żółtawe, bardziej z prawej, nie jesteśmy wszak drobiazgowi...


Podpowiedź I (19.02.2011, 12:03) Skojarzenie tego budynku z Liceum Batorego jest nieprzypadkowe. Z co najmniej dwóch powodów ;)

Podpowiedź II (19.02.2011, 18:20) Liceum za rogiem JEST DOSYĆ PODOBNE do Batorego, a projektant tajemniczego budynku zaprojektował również inny budynek, jakieś 200m od Zamoyskiego. Liceum Zamoyskiego :)

Hrabia Piotr (nigdy nie widząc tego budynku) bez pudła trafił w autora, Er (również nigdy nie widząc tego budynku, ani nawet nie będąc w okolicy) wydusił lokalizację, a MichalJ (nie widząc informacji o tym budynku w Leśniakowskiej) podał resztę informacji. Brawo! Dla trzech panów nagroda - arcydzieło Rubensa.

54 komentarze:

  1. zaiprowizowana szubienica na której wieszano zdrajców w czasie Insurekcji?

    OdpowiedzUsuń
  2. Musiało być ich wielu, bo na tym budynku jest takich więcej ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. A czy to może liceum Batorego?

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie-e. Ale liceum jest za rogiem :)

    OdpowiedzUsuń
  5. e. drugiego takiego trudno szukać. zarówno jeśli chodzi o budynek, jak i o etos. :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Proponuję jednak poszukać podobnego gdyż... patrz podpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  7. biorąc pod uwagę "kaliber" budynku, architektury, w szranki może stawać chyba tylko "Władysław IV".
    jeśli więc rozumowanie moje jest właściwie ukierunkowane (sic!), byłabyż to jakaś praska pozostałość trakcyjna, lub podobne licho?
    nadmienię tylko, że ogólnie słabo wypadam w dziedzinach pragoznawstwo i tramwajologia.
    czytaj.: forma obiektu na zdjęciu nic mi nie mówi.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie tylko "Władek" ;) Formy, to na zdjęciu nie widać, ale to boniowanie naroża...

    OdpowiedzUsuń
  9. chwilę, ustalmy fakty.
    zdjęcie nie przedstawia żadnego liceum, tak?
    ono jest "za rogiem", ale w innym budynku, tak?
    i jest podobne do budynku Batorego, tak?

    w jaki sposób, ma boniowane narożniki? ;-)
    ok.
    w kategorii "warszawskie liceum w wypierdzistym budynku" Batorego i Wł.IV przebija jeszcze I SLO na Bednarskiej.
    na tym chyba się kończy mój zasób wiedzy o ciekawych gmachch szkolnych :-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Tak - zdjęcie nie przedstawia żadnego liceum.
    Tak - ono jest "za rogiem", ale w innym budynku.
    i nie - NIE jest podobne do budynku Batorego.
    W każdym razie mniej niż boniowanie narożnika Batorego przypomina boniowanie narożnika tego budynku, co nie jest przypadkowe :)))

    OdpowiedzUsuń
  11. to ja już się zaplątałem - najpierw napisałaś żeś "nie TO liceum [Batorego]. bardzo podobne", potem "NIE jest podobne do budynku Batorego".
    się zmyliłem. aczkolwiek rozumiem, że nie chodziło o podobieństwo formalne.
    pomiędzy budynkami dwóch liceów - Batorego i nie-Batorego.
    =|:-.$

    OdpowiedzUsuń
  12. "Nie idźcie tą drogą" - zacytuję klasyka ;) Przedmiotem tej zagadki nie jest ŻADNE LICEUM i tego się trzymajmy.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ech, ale zakręciliście, aż musiałem to sobie przeczytać na głos, żeby zrozumieć.

    Może to budynek "za rogiem" z LO im. Zamoyskego?

    OdpowiedzUsuń
  14. ja wię, że przedmiotem zagadki nie jest liceum, że ono jest za rogiem, ale myślałem, że jest podobne do Batorego. znaczy, liceum im. Batorego, a nie samego Batorego.
    do Btorego, liceum im. Batorego jest podobny budynek ze zdjęcia, a przynajmniej jego narożnik. co widać, i co sokolim skojarzeniem zauważył hr.P. ale to podobieństwo nie jest przypadkowe, a nawet jest nieprzypadkowe.
    i tu dopiero jest zagadka.

    OdpowiedzUsuń
  15. E, tam! Myślałam, że uda się uciec od wątku licealnego, ale widać nie. Kręćmy dalej!Podpowiedź II.
    Jak nic dziś nie wykręcę, to jutro wrzucę większą fotkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. może jestem namolny, ale czy ten architekt zaprojektował i obiekt leżący 200m od Zamoyskiego, liceum Zamoyskiego, budynku liceum Zamoyskiego, i Batorego, liceum Batorego, budynek liceum Batorego?

    OdpowiedzUsuń
  17. Jesteś namolny :))) Ale mimo to dodam, że chodzi o duży obiekt użyteczności publicznej.

    OdpowiedzUsuń
  18. No dobra, Tołwiński zaprojektował też Muzeum Narodowe, ale ono z pewnościa nie ma takich boniowań.

    OdpowiedzUsuń
  19. Ale rozumiem, że zaprojektował coś jeszcze? I to właśnie to coś jeszcze jest przedmiotem zagadki? Ale w takim razie nie wiem, co to może być.

    OdpowiedzUsuń
  20. Bardzo dobrze Piotrze :) Projektanta już mamy :) Nie jest to jego sztandarowe dzieło, ale wszystkie kawałki układanki już macie i liczę, że obejdzie się bez drugiej fotki ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Portal Warszawa1939.pl wskazuje Tołwińskiego trzy dzieła, z czego dwa tu już wymieniliśmy, ale to nie zagadkowe, a trzecie to budynek na Nowym Świecie, który jednakowoż po II Wojnie Światowej został tak mocno przebudowany, że właściwie nie ma sensu wymieniać przy nim nazwiska Tołwińskiego. On Ci?

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie on ci. Ale lektura biogramu TT w tym serwisie może skierować czytelnika we właściwe rejony Warszawy ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. czyli jednak ON, dokroćset :-)
    zajezdnia na Młynarskiej?

    OdpowiedzUsuń
  24. To ja może zacytuję wzmiankowany biogram:

    "Syn Mikołaja Tołwińskiego.
    (1905-1911) studiował architekturę w Karlsruhe, specjalizował się w urbanistyce. Podróżował w celach naukowych po Włoszech, Francji, Rosji, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Był czynnym członkiem TOnZP oraz (1915) jednym z organizatorów Politechniki Warszawskiej Od 1935 profesor Politechniki Warszawskiej, (1937-38) dziekan wydziału architektury PW, (1947) dr honoris causa.
    Prace głównie dla Warszawy: (1912) zespół gmachów Szkoły Tramwajowej przy ul. Młynarskiej 2; projekty osad mieszkaniowych: (1912) w Ząbkach, (1916) i w Podkowie Leśnej; (1916) projekt przebudowy północnej dzielnicy Warszawy; (1919) projekt odbudowy Teatru Rozmaitości; (1919) plan regulacji Targówka i Florentynowa; (1922-23) gimnazjum Stefana Batorego przy ul. Myśliwieckiej, Muzeum Narodowe w Al. Trzeciego Maja , Café de Varsovie przy ul. Nowy Świat 5 (wspólnie z Fr. Polkowskim); projekt wiaduktu linii średnicowej; projekt gmachu Telegrafu; projekt Dworca Centralnego (III nagroda w konkursie - nie zrealizowany).

    Na podstawie: Łoza St.: Architekci i Budowniczowie w Polsce. W-wa 1954.
    Opracował: A. Barański"

    OdpowiedzUsuń
  25. no i faktycznie - liceum na miarę Batorego. budynku. liceum imienia.

    OdpowiedzUsuń
  26. ach, to nie była zajezdnia, a szkoła?
    łotewer - coś stamtąd miałem na myśli, he.

    OdpowiedzUsuń
  27. Wszystko dobrze. Tylko to nie zajezdnia :)))
    Podoba mi się ta zagadka :))))))))

    OdpowiedzUsuń
  28. chociaż tak trudno uzyskać od Ciebie odpowiedź na prote pytanie "czy to Tołwiński", to może odpowiedz przynajmniej, czy to na Woli/Czystem przy liceum Sowinskiego? imienia Sowińskiego?

    OdpowiedzUsuń
  29. Tak. Odpowiedziałam już tak samo wprost, jak Ty spytałeś "czy to Tołwiński?" ;)

    OdpowiedzUsuń
  30. To:
    http://warszawskiezagadki.blogspot.com/2010/12/x-1448-druga-bitwa-na-kosowym-polu-tym.html
    ???

    OdpowiedzUsuń
  31. nie tak samo, jeżeli Ty zrozumiałaś sens mojego pytania o Tołwińskiego, a ja nie zrozumiałem sensu odpowiedzi o tramwajowej Woli, pomijając niezbędną do zrozumienia wysokość współczynnika inteligencji, która najwyraźniej nie jest u mnie zbyt duża.

    abstrahując od powyższych rozważań, powtórzmy, co udało nam sie do tej pory ustalić:

    autorem budynku z zagadki, tak jak b.l.im.B. jest Tadeusz Tołwiński.

    jest to na Woli (albo nie jest na Woli, jeśli zrozumiałem nie tak, jak powinienem).

    pałąk jest związany z warszawską siecią tramwajową (albo nie jest) - JEDNAK intuicja inżyniera mnie nie myliła (albo myliła)!

    OdpowiedzUsuń
  32. Taki pałąk to raczej jest związany z byłym oświetleniem byłego gmachu projektowanego BYĆ MOŻE przez Tołwińskiego.

    OdpowiedzUsuń
  33. Piotrze - nie.
    Erze - odpowiem, jak się przestanę turlać po ziemi.

    OdpowiedzUsuń
  34. Nie, nie po podłodze, po ziemi, bo wyszłam się poturlać na dwór, znaczy na pole.

    OdpowiedzUsuń
  35. Intuicja Era nie myliła. A z tym pałąkiem, to BYĆ MOŻE prawda.

    OdpowiedzUsuń
  36. niee... chyba na odwrót: Tołwiński i Wola.
    ale pewny nie jestem.

    OdpowiedzUsuń
  37. Więcej powiem - Wola, Tołwiński i tramwaje.

    OdpowiedzUsuń
  38. No to jeszcze może być druga szkoła, ta od Siedmiogrodzkiej. Tuż obok tamtej z mojej zagadki.

    OdpowiedzUsuń
  39. Jeśli mnie wzrok nie zmylił, to budynek ten nie jest budynkiem szkolnym, ale faktycznie ulica się zgadza. Przecież mówiłam, że budynek jest podwójnie związany z Batorym. Stefanem Batorym.

    OdpowiedzUsuń
  40. Być może tak powiedziałaś...

    OdpowiedzUsuń
  41. ok.
    wiemy kto, wiemy gdzie, wiemy co.
    ale nie znamy odpowiedzi na zagadkę.

    z Siedmiogrodem, może ktoś błyskotliwszy by się domyślił, ale ja
    1) zupełnie zapomniałem o tym pięknym gmachu, którego dotąd nie oglądałem na własne oczy (tj. liceum Sowińskiego podobnego do Batorego), bo nie byłem w tamtych rejonach,
    2) nie byłem w tamtych rejonach, więc nie widziałem tego pięknego gmachu (Sowińskiego, przypominającego Batorego) ani też obiektu z zagadki, zagadkowo związanego z tramwajami i ich pałąkami pełnymi prądu.

    OdpowiedzUsuń
  42. Tak, tak, drogi myśli układających i rozwiązujących zagadki bywają pokrętne ;), ale nie byłoby zabawy, gdybym tak po prostu napisała, o JAKI/(W OSTATECZNOŚCI KTÓRY) budynek przy ulicy Siedmiogrodzkiej, zaprojektowany przez Tadeusza Tołwińskiego chodzi, oraz KIEDY POWSTAŁ?

    OdpowiedzUsuń
  43. Hehe. Bardzo fajna dyskusja, z której nic nie rozumiem.

    W rejestrze zabytków jest - dom, ul. Siedmiogrodzka 5, 1914.

    W gminnej ewidencji - Obiekt: dom, Budynek admin.-mieszkalny Tow.
    Warszawskich Tramwajów. Czas powstania: 1919-1923.
    Z powołaniem się na Leśniakowską, u której nic na ten temat nie znalazłem.

    OdpowiedzUsuń
  44. jeśli nic nie znalazłeś, a powołujesz się na nią, czy to znaczy, że też nic nie wiesz na temat zagadki? ;

    OdpowiedzUsuń
  45. Zuch-chłopaki! Męczyli, męczyli i wymęczyli, a na koniec przyszedł MichałJ i posprzątał. O ten budynek chodzi. W kwestii pałąka przychylam się do sugestii Piotra, że to pozostałość po oświetleniu. Takie pałąki znajdują się na co najmniej dwóch rogach od ulicy Siedmiogrodzkiej, a akurat ten sfotografowany był od podwórka. Złośliwców pragnących rozwinąć temat, ile ten budynek ma rogów od ul. Siedmiogrodzkiej, odsyłam do mapy satelitarnej :)

    OdpowiedzUsuń
  46. Ale ja i tak nie wiem, z którego roku on jest, ten róg.

    OdpowiedzUsuń
  47. "Hrabia Piotr (nigdy nie widząc tego budynku) bez pudła trafił w autora" - odwrotnie - Nigdy nie widząc pudła, bez autora trafiłem w budynek.

    OdpowiedzUsuń
  48. Potwierdzam, bom dziś tamtędy przejeżdżał, nawet nie czytając wieczornych odpowiedzi - są faktycznie dwa pałąki od ulicy Siedmiogrodzkiej - na obu krańcach budynku. Ile jest od podwórka - nie wiem.

    OdpowiedzUsuń