piątek, 26 lutego 2010

Zagadka 381

1. Co to jest?
2. Gdzie się znajduje?
3. Kiedy powstało?
4. Częścią jakiej inwestycji było?
5. Dlaczego powstało akurat w tej części miasta?


Podpowiedź 1:
 
Wspólnymi siłami odgadli: Stolica i okolica, Marcin i Hrabia_Piotr.
W nagrodę otrzymują Ustawę z dnia 19 lipca 1919 r.

21 komentarzy:

  1. A czy to nie są przypadkiem garaże między Woronicza a Garażową ?

    OdpowiedzUsuń
  2. Też nie. Kombinujcie dalej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja mam pytanie o tą zieleń, ona tak na stałe?!

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak. I to nie przez kolor szybek, a oświetlenia.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cholerka - kojarzy mi się z Ursusem, zajezdnią albo lokomotywownią. Dużo tego.

    OdpowiedzUsuń
  6. Rubeusie, tak, jest to coś związanego z naukami technicznymi. I to nie tylko z architekturą ;)
    Stolico i okolico, dobrze Ci się kojarzy, to jedno z tych trzech ;)
    Uwaga, podpowiadam.

    OdpowiedzUsuń
  7. yyyyyyy......... czy to nie jest w okolicach dworca wschodniego ?

    OdpowiedzUsuń
  8. A jak bliskie okolice masz na myśli? :)

    OdpowiedzUsuń
  9. mi się kojarzy z zajezdnią tramwajową na Woronicza

    OdpowiedzUsuń
  10. brakuje mi opcji "edytuj" :P
    skoro tamto miała być podpowiedź to pewnie raczej zajezdnia Stalowa

    OdpowiedzUsuń
  11. Lokomotywownia Olszynka Grochowska?

    OdpowiedzUsuń
  12. James_di_Griz: Niestety nie.
    Stolica i okolica: Tak! Brawo!
    Ale zostało jeszcze kilka pytań... :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja spróbuję 3 i 4.

    Czy to nie powstało w związku z modernizacją linii Pruszków-Otwock? Zaraz po wojnie zapewne czyli lata 40/50.

    OdpowiedzUsuń
  14. Odnośnie daty powstania: znalazłem w Internecie trzy sprzeczne teorie. Jedna mówiła, że lokomotywownia ta powstała w latach 30 XXw, druga że w 50 a trzecia że nawet w 70. I zgłupiałem.

    OdpowiedzUsuń
  15. Mogę odpowiedzieć na 5. pytanie: Powstało tu, bo taki był zamysł węzła kolejowego - linia średnicowa, trzy dworce (Wschodni, Główny, Zachodni) oraz dwie lokomotywownie za skrajnymi dworcami - Szczęśliwice i Olszynka. Układ przejrzysty i bardzo praktyczny.

    OdpowiedzUsuń
  16. No i 4. - Była to część inwestycji p.t. "Rozbudowa Warszawskiego Węzła Kolejowego i dostosowywanie go do potrzeb niepodległego państwa"

    OdpowiedzUsuń
  17. Marcinie, różne daty to efekt kilku zmian organizacyjnych. Sam budynek powstał w latach 30. Najpierw była to elektrowozownia dla elektrycznych zespołów trakcyjnych, po otwarciu lokomotywowni Grochów (część przy Dudziarskiej) przeznaczono ją do obsługi lokomotyw.

    Piotrze, zgadza się. To właśnie przy okazji tej przebudowy WWK i budowy linii średnicowej zaplanowano istniejący do dziś porządek ruchu: Pociągi jadące na wschód zaczynają bieg na Zachodnim, a zaplecze techniczne mają na Szczęśliwicach, a jadące na zachód zaczynają na Wschodnim i zaplecze mają na Olszynce.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dodam jeszcze, że wypukłości na dachu to przeciekające świetliki z luksferów zaklejone papą.

    OdpowiedzUsuń